Praktijklijn
026 - 4438777

Moeder in de kraamtijd

Vooral na een snelle bevalling of als het niet je eerste kindje is kun je last krijgen van naweeën of krampen. Vooral met het voeden van de baby kun je dit voelen. Deze gaan meestal binnen een paar dagen over.

Tips:

  • warmte: kruik, warme douche
  • Paracetamol
  • massage
  • zorg dat je blaas leeg is zodat de baarmoeder goed kan krimpen

De eerste dag na de bevalling vloei je het meest, een vol maandverband per uur is normaal. Rond de 5de dag kun je stolsels verliezen, deze zijn soms zo groot als een golfballetje, dat is niet erg. Het bloedverlies wordt daarna steeds minder en houdt na ongeveer 6 weken op. Als je druk bent geweest of veel hebt gelopen merk je dat het bloedverlies weer meer en helderrood is.

Heb je rond de 10de dag heel veel bloedverlies dan kan het zijn dat er nog een stukje van de moederkoek/placenta in de baarmoeder zit. Neem dan altijd contact op met je verloskundige.

Van de hechtingen kun je last hebben, vooral bij het zitten of het lopen. De hechtingen lossen vanzelf op. Als het nodig is, ze zitten b.v. te strak en je hebt er last, kunnen we ze rond de 6de dag doorknippen. Spoel iedere keer als je naar de WC bent geweest goed af. Als je veel last hebt kun je een paracetamol nemen. Mochten de hechtingen ontstoken zijn dan raden we je aan dagelijks een zitbadje in soda , kamillethee of badedas te nemen.

Vaak heb je meer last van een blauwe plek rondom je hechtingen. Je kunt er dan ijscompressen tegen aan leggen. In overleg met je verloskundige kun je evt. Arnica innemen.

Heb je klachten van je bloeddruk:

  • toenemende hoofdpijn en paracetamol helpt niet.
  • pijn in de bovenbuik, eventueel met misselijkheid en braken.
  • minder goed kunnen zien ( sterretjes, lichtflitsen, dubbelzien).
  • een ziek of grieperig gevoel.
  • opgezwollen gezicht, handen of voeten.

neem dan contact op met je verloskundige.

Na de bevalling kun je last hebben van aambeien. Ze kunnen jeuken en pijnlijk zijn.

Tips: zie bij zwangerschapsklachten.

De ontlasting kan de dag na de bevalling al komen maar vaak duurt het wat langer. Ook met hechtingen hoeft het niet pijnlijker te zijn. Ga rustig zitten en probeer te ontspannen. Je hoeft niet bang te zijn dat je de eventuele hechtingen weer openperst.

Vezelrijke voeding en veel drinken houden de ontlasting zacht. Soms kan het juist wat moeilijker zijn om de ontlasting op te houden. Met oefeningen kun je dit verbeteren. Geef dit wel door aan je verlokundige.

Op de 3e of 4e dag na de bevalling zorgen de hormonen ervoor dat de melkproductie op gang komt, ook als je geen borstvoeding geeft. De borsten zijn dan gespannen, opgezwollen en pijnlijk. Een strakke BH kan dan steun geven. Geef je borstvoeding leg je baby dan vaker aan. Als je geen borstvoeding geeft gaat de stuwing meestal na een paar dagen over.

Een pijnlijke, harde, soms warme rode plek op de borst betekent dat er een dreigende of al een borstontsteking is. Leg voor het voeden een warme kompres op de borst zodat de melk er makkelijker uitloopt. Begin met het voeden met de pijnlijke borst, zodat deze goed wordt leeggedronken. Doorgaan met de borstvoeding bevordert de genezing en is onschadelijk voor je baby. Leg na de voeding een ijscompres op de pijnlijke plek en neem eventueel een paracetamol. Als je koorts krijgt en je ziek voelt neem dan contact op met je verloskundige.

Na de bevalling kan het plassen vaak pijnlijk zijn of een branderig gevoel geven. Probeer de plas niet op te houden. Plassen terwijl je onder een warme douche staat doet minder pijn. Soms verlies je ongewild wat urine omdat je na een bevalling niet zo goed voelt wanneer je moet plassen.

Door de hormonen en de extra druk in de zwangerschap en na de bevalling verliest de bekkenbodem aan kracht. Het is belangrijk om je bekkenbodem te trainen, zodat deze de normale functie van voor de zwangerschap weer terug krijgt. Als je hechtingen hebt begin dan voorzichtig aan.

Voor oefeningen kijk dan op:

Een simpele maar goede oefening is de billen tegen elkaar knijpen. In de kraamwijzer vind je meestal ook wel bekkenbodemoefeningen.

Opvliegers en nachtelijk zweten is een veel voorkomende klacht in het kraambed. Dit is normaal en komt door de hormonen. Als de hormoonhuishouding weer op orde is verdwijnt dit weer.

Als gevolg van verminderde weerstand en bloedverlies ben je gevoeliger voor infecties. Hygiëne is daarom erg belangrijk. Douche regelmatig en verschoon regelmatig ondergoed en maandverband. Zolang je vloeit mag je niet in bad.

Bij een koortslip ontstaat een branderig, tintelend gevoel op of rond de lippen, gevolgd door pijnlijke blaasjes, die na enkele dagen overgaan in met een korstje bedekte zweertjes. Overigens komt een koortslip zeker niet alleen op de lippen voor: wangen, ogen, kin, neus, zelfs schouder, billen of dijbeen zijn mogelijk. Genezing van de huid duurt 7 tot 10 dagen.

Een koortslip wordt veroorzaakt door het Herpes Simplex virus, die bij volwassenen hinderlijk en niet gevaarlijk, maar wel besmettelijk is. Daarom is het goed als jonge ouders alert zijn op een koortslip, niet alleen bij henzelf maar ook bij het bezoek. Omdat het afweermechanisme bij baby's nog niet volledig ontwikkeld is, kan een herpesinfectie bij een babý heftig verlopen en gevaarlijk zijn. Neem dan ook de nodige voorzorgsmaatregelen zoals het dragen van een monddoekje, extra handen wassen en de baby niet knuffelen. Een koortslip is besmettelijk vanaf het begin en tot het helemaal genezen is.

Er wordt nog wel eens licht gedacht over een keizersnede. Men verwacht dat je na het kraambed weer volledig hersteld bent. Dit is zeer beslist niet zo.

Een keizersnede is een grote buikoperatie en je moet dus herstellen net als na iedere andere grote operatie. Neem ook na het kraambed s'middags je rust. De eerste 6-8 weken mag je niet zwaar tillen en geen buikspierbelasting hebben. Luister naar je lichaam en neem bij klachten van buikpijn of wondpijn extra rust.