Miskraam

Een miskraam kan op verschillende manieren voorkomen.

Een miskraam in gang

Je lichaam is bezig om het vruchtje uit te stoten. Je hebt bloedverlies en krampende buikpijn. Als je al eens bevallen bent dan kun je het als weeën herkennen. Het bloedverlies kan soms een aantal dagen duren voordat het vruchtje daadwerkelijk uitgestoten wordt. Op het moment dat je baarmoeder het vruchtje naar buiten aan het werken is krijg je vaak buikpijn omdat de baarmoedermond toch iets open moet.

Dit kan soms behoorlijk pijnlijk zijn. Het kan voelen als zware menstruatiepijn of weeën. Ook kan dit moment soms gepaard gaan met flink bloedverlies, soms ook bloedstolsels. Als je hier niet op voorbereid bent kun je hier best van schrikken. Het bloedverlies kan even zo hevig zijn, dat het er uit stroomt.

Vrij snel hierna bereiken de krampen een hoogtepunt en voel je dat er “iets” uit je baarmoeder komt. Dit is het vruchtje, probeer dit op te vangen, misschien wil de verloskundige of huisarts dit zien om te beoordelen of alles eruit is gekomen.

Misschien heb je er zelf ook behoefte aan om het te zien en op je eigen manier afscheid te nemen.

Nadat het vruchtje is uitgestoten neemt de pijn af en vermindert het bloedverlies tot een normale menstruatie. Je houdt nog enkele dagen tot een week, soms wat langer, bloedverlies en na een aantal weken ga je weer normaal menstrueren.

Een enkele keer stopt het bloedverlies niet en blijkt de miskraam niet compleet te zijn geweest. Je wordt dan doorverwezen naar de gynaecoloog voor een curettage, het schoonmaken van de baarmoeder.

Missed abortion ofwel gemiste miskraam

Soms lijkt er niets aan de hand. Je hebt geen bloedverlies en je voelt je normaal zwanger. Bij de echo wordt er geen hartactie bij het vruchtje gezien. Soms wordt op de echo alleen nog het vruchtzakje gezien en geen vruchtje.

Het is zeer waarschijnlijk dat het vruchtje al veel eerder is afgestorven, maar nog niet uitgestoten. We spreken dan van een gemiste miskraam ofwel missed abortion. Dit betekent dat het al heel vroeg in de zwangerschap mis is gegaan. Vaak gaat het mis tussen de 7 en 9 weken zwangerschap.

Het kan ook zijn dat je minder ver zwanger bent, dan wordt de echo na 2 weken herhaald.

Als het niet goed is met je zwangerschap kun je kiezen of je af wilt wachten op een spontane miskraam of dat je gecuretteerd wilt worden.

Afwachten

Als je besluit af te wachten begint er een onzekere periode. Je weet niet hoe en wanneer het begint.

Over het algemeen begint het met licht bloedverlies en buikpijn. Dit kan een aantal dagen aan houden om dan over te gaan in heftig bloedverlies en krampende buikpijn.

Soms gebeurt er niets. Als je toch spontaan het vruchtje wilt verliezen en de miskraam door wilt maken, kan de gynaecoloog je het medicijn Cytotec voorschrijven. Dit is medicatie die je zelf vaginaal in brengt en die ervoor zorgt dat de baarmoedermond open gaat staan. Je hebt een spontane miskraam die je thuis door kunt maken.

Je kunt ook op : http://deverloskundige.nl/miskraam kijken, een organisatie met informatie en lotgenotencontacten omdat je een miskraam niet alléén hoeft te verwerken.

Voor hulp voor als het niet spontaan gebeurt zie: curettage