Praktijklijn
026 - 4438777

Adviezen voor een gezonde zwangerschap

Tijdens je zwangerschap is het extra belangrijk om te letten op een gezonde leefstijl. Je gezondheid heeft ook invloed op de gezondheid van je kind en er verandert veel aan en in je lichaam.

Roken en alcohol is schadelijk is en je moet letten op de hygiëne. Het advies aan alle zwangeren en borstvoeding gevende vrouwen is elke dag naar buiten te gaan en gezond en gevarieerd te eten. Hieronder vind je de meest belangrijke aandachtspunten en tips.

Alcoholgebruik tijdens de zwangerschap is schadelijk voor het ongeboren kind. Er is geen veilige marge, dus het gebruik hiervan wordt sterk afgeraden.

Voor meer informatie zie:

Roken tijdens de zwangerschap brengt grote risico’s met zich mee. Zelf roken maar ook meeroken is schadelijk. Roken is niet alleen zeer slecht voor je ongeboren kind maar ook op de langere termijn kan het kind hier schade van ondervinden.
Rokende vrouwen hebben 40% meer kans op een doodgeboren kindje en de kans op wiegendood is twee keer groter. Als zwangere vrouwen helemaal niet zouden roken zouden jaarlijks 29% van de vroeggeboorten voorkomen kunnen worden. Anderhalf procent van de baby's wordt vóór 32 weken geboren, maar is wel ruim de helft van de totale babysterfte.

Voor meer informatie zie: Folder rookvrij zwanger, dat bevalt beter

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/roken/inhoud/zwangere-vrouwen-beschermen-tegen-tabaksrook

Filmpje Rookvrij zwanger

Het gebruik van drugs in de zwangerschap is zeer schadelijk voor de baby.
Drugs zijn een groot gezondheidsrisico voor je zwangerschap en je baby.
De baby kan onthoudingsverschijnselen krijgen bij de geboorte en afhankelijk van het soort drugs kan de baby een aangeboren afwijking of ontwikkelingsstoornis hebben.

Informeer ons altijd over je medicijngebruik omdat sommige middelen invloed hebben op de ontwikkeling van je kind. Informeer ook altijd je apotheek, je huisarts en tandarts dat je zwanger bent.

Bij pijnklachten kun je eventueel paracetamol gebruiken, andere pijnstillers alleen in overleg.

Foliumzuur is een belangrijke vitamine voor de ontwikkeling van je kind en het vermindert de kans op aandoeningen zoals een open ruggetje. Het beste is om het foliumzuur al te slikken voordat je zwanger bent. Als je nog niet begonnen bent kun je alsnog beginnen en dit innemen tot je 10 weken zwanger bent.

Vrouwen die vanaf het tweede trimester, 14 weken, van de zwangerschap 1000 mg calcium extra slikken en daarmee doorgaan tot het einde van de zwangerschap, verminderen hun kans op pre-eclampsie met 55 procent. Pre-eclampsie leidt vaak tot groeivertraging en vroeggeboorte van het kind. In het ergste geval kan de moeder er zelfs aan overlijden. De kans dat het kind te vroeg wordt geboren neemt af met 24 procent.

Zuivelproducten (mg calcium per 100 g of 100 ml)
kaas met harde korst:(emmental, gruyère, comté...) 800 - 1200
smeerkaas 440
yoghurt 150
melk (volle, halfvolle of magere) 120
melkchocolade 110
Andere voedingsmiddelen (in mg calcium per 100 g)
sardines (conserven)
amandelen, gedroogde vijgen, hazelnoten 200 - 250
waterkers, spinazie, broccoli 100 -180
Mineraalwater (mg calcium per liter)
extra verrijkt water (type Contrexéville, Vittel, Hépar...) 400
zacht water: (type Evian) < minder dan 100

Voor de meeste mensen is de zwangerschap een periode van grote veranderingen. Veel zwangere vrouwen genieten van hun zwangerschap en kunnen vaak prima omgaan met de veranderingen van de zwangerschap en met de voorbereiding op het moederschap. Voor anderen is het een erg ingrijpende gebeurtenis die met wisselende, positieve of negatieve emoties voor jou en partner kan verlopen. Als de negatieve emoties overheersen is het belangrijk dat je ze bespreekt met je verloskundige of huisarts. Soms kan dit zich ontwikkelen tot depressie, angst en stress.

Gelukkig zijn er manieren om dit te voorkómen, of om hier mee om te gaan zodat de zwangerschap toch een mooie en bijzondere periode is Wil je weten of je een dip hebt, niet lekker in je vel zit of een depressie hebt? Kijk dan op wazzup mama.nl of zoek op " baby" bij www.trimbos.nl

Probeer in de zwangerschap verf (op terpentinebasis) en chemicaliën zoveel mogelijk te vermijden. Krijg je in de zwangerschap een röntgenonderzoek, geef dan altijd aan dat je zwanger bent. Van beeldschermen en magnetrons is geen schadelijke invloed aangetoond.

Bij het verschonen van de kattenbak en het werken in de tuin is het van belang handschoenen te dragen (of dit door je partner te laten doen). In de ontlasting van katten kan de parasiet toxoplasmose zitten. Deze kan de ziekte toxoplasmose veroorzaken die schadelijk kan zijn voor de baby. Deze parasiet kan ook zitten in rauwe groenten en rauw vlees. Was je groente dus extra goed en eet alleen goed gegaard vlees.

Tijdens de zwangerschap kun je gewoon blijven sporten zoals je gewend bent. Geeft het klachten of vermoeit het meer dan normaal, verminder dan of stop. Span je niet meer in dan voor de zwangerschap en zorg dat je genoeg drinkt. Wandelen, fietsen, zemmen en fitness zijn sporten die je goed kunt blijven doen. Sporten waarbij je het risico loopt te botsen, te vallen of iets tegen je buik aan te krijgen zijn minder verstandig.

Bij twijfel kun je ons altijd om advies vragen. Kijk ook eens op www.nisb.nl : alles over sport en bewegen.

Er zijn aanwijzingen dat het niet gezond is als in de zwangerschap de lichaamstemperatuur te hoog wordt. In het begin zou het mogelijk invloed hebben op de groeiende embryo, later in de zwangerschap op de hartslag van de baby. Laat de temperatuur niet te hoog oplopen, ga op tijd afkoelen. Dit geldt ook voor een heet bad.

Bij een normaal verlopende zwangerschap kan het hebben van seks geen kwaad voor de baby. Wel kan het voorkomen dat je na gemeenschap wat bloedverlies hebt. Dit komt dan meestal van je baarmoedermond.

Als je het niet vertrouwt neem dan contact met ons op. Heb je moeite met een inwendig onderzoek, geef dit dan aan tijdens het spreekuur. Wij kunnen hier dan zoveel mogelijk rekening mee houden.

Bepaalde werkomstandigheden kunnen risico’s voor de zwangerschap met zich meebrengen. Wordt je blootgesteld aan trillingen, ioniserende straling, chemische stoffen of infectierisico's? Heb je fysiek zwaar werk zoals vaak tillen, trekken, duwen of dragen? Werk je in nacht- of ploegendienst? Pas je werk dan aan in overleg met je werkgever. Je werkgever kan dan je werk en rusttijden aanpassen..

Een zwangere heeft recht op extra pauzes en is in principe niet verplicht om s' nachts te werken of om over te werken. Dit geld ook de eerste 6 maanden na de bevalling De werkgever is bij een gezondheidsrisico verplicht aangepaste werkzaamheden aan te bieden. Er zijn verschillende regelingen voor zwangere vrouwen.

Via Zwangerwijzer kun je nagaan of er op je werk omstandigheden zijn die een gezonde zwangerschap in de weg staan. Met deze online zelftest kun je eenvoudig nagaan of je werkomstandigheden schadelijk zijn voor de vruchtbaarheid, de zwangerschap en de baby. Heb je vragen over wetten en regels over risico's op het werk? Dan kun je op werkdagen van 8.00 tot 20.00 uur bellen met Postbus 51, tel. nummer 0800-8051 (gratis). Ook kun je vragen naar de lijsten met kankerverwekkende en giftige stoffen voor de voortplanting.

Voor meer informatie zie:

Als we een zekere uitgerekende datum hebben krijg je van ons een zwangerschapsverklaring mee. Deze gaat naar het UWV of bedrijfsvereniging voor je zwangerschapsuitkering tijdens je zwangerschapsverlof.

Het zwangerschapsverlof duurt 16 weken. Je kunt in principe zelf kiezen of je dit verlof met 34 of 36 weken zwangerschap in wilt laten gaan.