Praktijklijn
026 - 4438777

Zwangerschapsklachten

In de zwangerschap verandert er veel in en aan je lichaam. Dat hoort bij de zwangerschap. maar kan ook voor klachten zorgen en vragen op roepen. Lees hier over veel voorkomende klachten en adviezen:

We hebben hier veel gestelde vragen met betrekking tot zwangerschap en gezondheid op een rijtje gezet. Iedere zwangere vrouw is anders en als je twijfelt moet je ALTIJD contact opnemen met de verloskundige.

Door de verhoogde druk in de vaten kun je last krijgen van aambeien. Dit gaat ook vaak gepaard met obstipatie, moeite met de ontlasting. Verder heeft het hormoon progesteron, wat je meer hebt in de zwangerschap, een verslappend effect op de vaatwanden. Daardoor kunnen de vaten rondom de anus uitpuilen. Dit zijn aambeien.

Tips tegen aambeien:

  • Niet te veel meepersen tijdens de stoelgang (kijk ook bij obstipatie)
  • Naspoelen met koud water
  • Neem geen warm bad, je kunt beter een douche nemen. Door de warmte zetten de vaten nog meer op
  • Gebruik in overleg een aambeienzalf
  • Zorg dat je voldoende vezelrijk voedsel eet
  • Zorg dat je voldoende drinkt en genoeg beweegt

De baarmoeder is door middel van ligamenten (‘banden’) bevestigd aan het bekken. Aan weerszijden van de baarmoeder lopen 2 banden van de zijkant van de baarmoeder naar de schaamlippen, door de liezen. Ook zijn er 2 banden die naar je rug toelopen.

Naarmate de baarmoeder groeit en dus zwaarder wordt, komt er steeds meer spanning op de banden te staan. Dit kan een trekkend gevoel geven, met name in je liezen. Tijdens een lange wandeling kun je hier wat meer last van krijgen.

Tips:

  • Ondersteun je buik met je handen bij opstaan, niezen of lopen
  • Draag een buikband of steunbroekje(géén bekkenband) als je een stuk gaat lopen
  • Als de klachten tijdens of na drukte toenemen, helpt rustiger aandoen vaak goed
  • Neem een warm bad of leg een warme kruik op de plaats waar je de pijn voelt

Ongeveer de helft van alle zwangere vrouwen krijgt in de zwangerschap te maken met bekken- en/of rugklachten. Hoge rugklachten zijn vaak het gevolg van een veranderde houding door de groeiende baarmoeder.

Bij lage rugklachten en bekkenklachten spelen de zwangerschapshormonen een grote rol. Deze zorgen voor een verweking van de verbindingen tussen de botten. Hierdoor is er meer speling en komt er meer druk op de banden en de gewrichten. Dit kan pijnklachten geven. Vaak voel je dit in het schaambot of bij het stuitje. Ook gaat de voorste buikspier wat minder werken. De rugspier vangt hier een groot gedeelte van op. Bovendien wordt je houding vaak wat anders en hierdoor kunnen de klachten ontstaan.

Tips bij hoge rugklachten:

  • Bewustwording van je houding is heel belangrijk
  • Kantel je bekken en span je bekkenbodem aan voordat je opstaat
  • Draag eventueel een band om de buik te ondersteunen
  • Draag geen schoenen met hakken
  • Til geen zware dingen
  • Ga zwemmen; dit houdt de spieren soepel

Tips bij lage rugklachten en bekkenklachten:

  • Zorg voor voldoende rust
  • Word bewust van je houding; span je bekkenbodem aan voordat je opstaat
  • Zorg voor zoveel mogelijk symmetrie in je bewegingen
  • Recht zitten (niet met de benen over elkaar), verdeel je gewicht over 2 benen als je staat
  • Vermijd traplopen
  • Maak geen lange wandelingen, wissel zitten en bewegen regelmatig af
  • Gebruik eventueel een bekkenband bij inspanning (overleg dit met de verloskundige, haptonoom, fysio- of caesartherapeut)

Als je zwanger bent, kun je sneller een blaasontsteking krijgen.

Klachten:

  • Deze zijn vaak anders dan buiten de zwangerschap
  • Pijn boven het schaambeen of branderig gevoel bij of na het plassen
  • Pijn in de onderrug
  • Het gevoel dat je moet plassen en er komt niks
  • Moeite met plassen en pijnlijke aandrang
  • Sterk ruikende, troebele urine

Ook zonder deze klachten kan er sprake zijn van een blaasontsteking, dit uit zich dan vaak in pijn in de onderbuik.

Tips bij een (dreigende) blaasontsteking:

  • Drink minimaal twee liter water per dag
  • Plas goed uit
  • Plas na de geslachtsgemeenschap
  • Drink 300 ml cranberrysap per dag

Als dit niet helpt:

  • Als lichte klachten na twee dagen niet over zijn, laat je urine bij de huisarts controleren.
  • Bij een blaasontsteking kun je antibiotica krijgen die veilig is in de zwangerschap.
  • Heb je ook last van harde buiken, raadpleeg dan je verloskundige.
  • Meldt altijd bij de volgende controle aan de verloskundige dat je een blaasontsteking hebt gehad.

Tijdens de zwangerschap is er een toegenomen doorbloeding van het weefsel, voornamelijk de slijmvliezen. Er worden meer kleine haarvaatjes gevormd. Deze haarvaatjes zijn gevoelig voor aanraking, extra druk of andere prikkels. Hierdoor gaan deze relatief snel bloeden. Dit kan zich uiten in bloedneuzen of bloedend tandvlees bij het tandenpoetsen. Het tandvlees zal alleen gaan bloeden als het al ontstoken is. Dit gebeurt doordat tandplaque niet volledig wordt verwijderd.

Ontstekingen aan het tandvlees en het onderliggende kaakbot zullen merkbaarder worden tijdens de zwangerschap. Zorg voor en tijdens de zwangerschap voor een goede mondhygiëne, dit bestaat uit tandenpoetsen en tussen de tanden en kiezen reinigen met bijvoorbeeld floss of tandenstokers. Als de klachten van bloedend tandvlees blijven, neem dan contact op met tandarts of mondhygiënist.

Tips tegen bloedend tandvlees:

  • Zorg voor een goede gebitsverzorging. Poets minimaal 2 maal daags je tanden en je tandvlees met een zachte tandenborstel en reinig dagelijks tussen de tanden en kiezen
  • Vraag evt. een tandarts of mondhygiënist om een goede instructie
  • Gebruik altijd een fluoridenhoudende tandpasta waarvan je de smaak prettig vind
  • De meeste spoelmiddelen werken niet effectief tegen ontstoken tandvlees
  • Gebruik deze enkel als aanvulling op een volledige gebitsverzorging
  • Poets je tanden zodra het wel mogelijk is
  • Als door (ochtend-) misselijkheid een goede gebitsverzorging niet mogelijk is neem dan een suikervrije, xylitolhoudende kauwgom
  • Poets nooit gelijk na braken of zure oprispingen, spoel dan de mond goed met lauw warm water en wacht minimaal een half uur, dit in verband met erosie van de tanden

Omdat de baarmoeder steeds groter wordt kan de maag wat in de verdrukking komen. Ook werkt de sluitspier van de maag minder goed door de zwangerschapshormonen . Het maagzuur wordt dan omhoog gedrukt, de slokdarm in. Hierdoor kun je last krijgen van brandend maagzuur/zuurbranden.

’s Nachts, in de vroege ochtend en als je een volle maag hebt bestaat er een verhoogde kans op maagzuur.

Tips tegen brandend maagzuur:

  • Eet kleinere maaltijden, waardoor de maag niet zo vol zit
  • Eet liever zes keer per dag een kleine maaltijd dan drie keer per dag een bord vol
  • Eet rustig en kauw goed
  • Let op met scherpe kruiden, koffie en sinaasappelsap
  • Deze kunnen de maag prikkelen
  • Eet niet te vet, vet blijft namelijk lang in de maag
  • Eet of drink zuivelproducten zoals karnemelk, melk, vla, yoghurt en kwark, deze binden het maagzuur
  • Eet brood of een rijstewafel, dit absorbeert maagzuur
  • Rust even voor en na een maaltijd
  • Buk niet voorover maar zak door je knieën
  • Ga zoveel mogelijk rechtop in een stoel zitten of leun iets achterover
  • Dit geeft ruimte aan de buikholte, waardoor de maag minder in de verdrukking komt
  • Eet de laatste drie uur voor het slapen gaan niet meer
  • Zet eventueel het hoofdeinde van het bed iets hoger of leg een kussen onder het matras
  • Bij de apotheek kun je zonder recept middeltjes krijgen tegen maagzuur

De handzenuw loopt vanuit je onderarm, door je pols, naar je hand. Deze loopt door een soort tunneltje. Door het extra vocht in je handen en polsen, komt er druk op de tunnel en dus ook op de zenuw te staan. Hierdoor kun je een doof en tintelend gevoel in de uiteinden van je vingers krijgen en zelfs pijnklachten.

Tips:

  • Beweeg je vingers en handen regelmatig, gebruik hiervoor "stressballetjes"
  • Leg tijdens je slaap je handen wat hoger dan de rest van je lijf, zodat het vocht terug kan stromen
  • Soms helpt het om ’s nachts je handen en polsen te spalken, bijv. met polsbeschermers van snowboarders of skieërs, deze zijn niet zo hard als die van skeelers / skaters
  • Drink veel water

Neem contact met ons op als:

  • De pijnklachten ondraaglijk worden
  • De kracht in je hand steeds meer afneemt

Tijdens de zwangerschap kunnen de bloedvaten wat langzamer samentrekken en slapper zijn dan normaal. Bovendien stroomt het bloed minder goed terug uit de benen naar het hart. Hierdoor kan de bloedtoevoer naar het hoofd verminderd zijn. Je bloeddruk kan ineens dalen, waardoor de klachten kunnen ontstaan.

Klachten:

  • Duizeligheid
  • Wit wegtrekken
  • Transpireren
  • Zwarte vlekken voor de ogen
  • Flauwvallen

Tips bij duizeligheid:

  • Voorkom duizeligheid door langzaam op te staan
  • Ga op de grond zitten, met het hoofd naar beneden, neus op de knieën
  • Zo voorkom je dat je eventueel hard valt
  • Bovendien stroomt door deze houding het bloed weer sneller naar het hoofd
  • Koude lucht zorgt ook voor een onmiddellijke opkikker. Zet ramen open of ga de frisse lucht in
  • Een kopje bouillon, zout dropje en regelmatig eten helpen goed

Harde buiken zijn een normaal verschijnsel in de zwangerschap. Je buik voelt dan aan als een harde, gespannen bal. Het kan wat onaangenaam voelen, maar het moet niet pijnlijk zijn.

Harde buiken ontstaan doordat de baarmoeder groeit en, als reactie daarop, samentrekt. De baarmoeder is een spier en deze kan dus, net als andere spieren, samentrekken en weer ontspannen. Dit fenomeen is afhankelijk van stress en drukte. Als je een drukke dag hebt gehad, kun je hier dus wat meer last hebben. De meeste vrouwen beginnen de harde buiken te voelen vanaf de tweede helft van de zwangerschap, maar je kunt het ook al eerder voelen.

Tegen het einde van de zwangerschap zien we vaak een toename van het aantal harde buiken. Dit komt omdat de baarmoeder zich aan het voorbereiden is op de bevalling en dus steeds gevoeliger wordt voor prikkels.

Tips bij harde buiken:

  • De belangrijkste tip bij harde buiken is ontspanning en rust
  • Zorg voor voldoende rust voor je lichaam en geest
  • Als je een toename in het aantal harde buiken merkt, zie dit dan als een signaal van je lichaam en ga het even wat rustiger aan doen
  • Warmte zorgt voor ontspanning van spieren en dus ook de baarmoeder
  • Een kruik, hittepit of een paar warme handen zorgen ervoor dat de harde buik afneemt
  • Een warme douche of een warm bad werkt ook goed
  • Als de harde buiken met een duidelijke regelmaat terugkomen (om de 10 min) en pijnlijk(er) worden en je zit nog niet in de uitgerekende periode (je bent minder dan 37 weken zwanger)
  • Als er ook nog vaginaal bloedverlies optreedt is dit zeker een reden om contact met ons op te nemen

Veel zwangere vrouwen melden last te hebben van hartkloppingen en een benauwd, kortademig gevoel. Dit is een normaal verschijnsel. Tijdens de zwangerschap wordt er meer bloed aangemaakt, om ook de baby van bloed te kunnen voorzien. Hierdoor stroomt er een grotere hoeveelheid bloed door het hart, waardoor het hart harder moet pompen. Dit kun je voelen als hartkloppingen.

De kortademigheid ontstaat als gevolg van een extra gevoeligheid van het ademcentrum in de hersenen voor kooldioxide. Bovendien kan de grote baarmoeder aan het einde van de zwangerschap tegen de longen aandrukken waardoor het longvolume wat kleiner wordt.

Tips bij hartkloppingen en kortademigheid:

  • Vaak helpt het om even rustig te gaan zitten of liggen en goed door je neus in te ademen en door je mond weer uit
  • Probeer om niet te lang in dezelfde houding te zitten, sta af en toe even op en loop dan een klein stukje. Zo geef je de longen weer wat ruimte.

Onder invloed van de zwangerschapshormonen kan jeuk ontstaan. Vaak ontstaat het op de buik, soms op de ledematen. In de meeste gevallen is er alleen jeuk, zonder huidafwijking. Soms ontstaan er ook rode jeukende bultjes.

Tips:

  • Mentholpoeder/gel verlicht de klachten
  • Een koude douche ook

Neem contact met ons op als:

  • De jeuk ondraaglijk wordt
  • Er andere dan bovengenoemde huidafwijkingen ontstaan
  • De jeuk vooral op de handpalmen en voetzolen zit

Een koortslip wordt veroorzaakt door het herpes virus . Het begint meestal met een pijnlijk en branderig gevoel rondom de lippen. Daarna vormen zich blaasjes. Deze gaan na een tijdje kapot en drogen in tot korstjes.

Meestal is de huid na 1 tot 2 weken weer genezen. Het virus raak je nooit meer kwijt. Onder bepaalde omstandigheden kan het virus weer actief worden, bijvoorbeeld bij minder weerstand, schraal weer, fel zonlicht, vrieskou, stress of koorts.

Tips in het algemeen:

  • Als je wel eens last hebt van een koortslip, voorkom besmetting van anderen, zoen dus niemand zolang je blaasjes bij je mond hebt
  • Krab het korstje nooit los
  • Bescherm de lippen bijdroog weer, vorst en felle zon door ze vet te houden
  • Gebruik zovirax of bioforce creme (dr Vogel)

Voor baby’s is het herpes virus levensgevaarlijk. Besmetting van de baby tijdens de zwangerschap komt praktisch nooit voor. Wel moet je goed oppassen dat de baby na de geboorte niet besmet wordt via mondcontact indien jij of je partner op dat moment een koortslip hebt

Tips als de baby geboren is:

  • Vermijd daarom zoenen en knuffelen zolang er blaasjes zijn en dek deze af
  • Was altijd goed de handen en deel geen handdoeken en dergelijke met anderen
  • Raak de koortslip niet aan en was de handen na aanraking
  • Draag eventueel tijdens de verzorging en het voeden van de baby een monddoekje (verkrijgbaar bij de apotheek)
  • Ook bezoek met een koortslip kan het beste een monddoekje dragen

Veel zwangere vrouwen klagen over kuitkrampen. Met name ’s nachts kan dit heel vervelend zijn. Het is onbekend waardoor de krampen precies ontstaan tijdens de zwangerschap.

Tips:

  • Soms helpt het om je benen iets hoger te leggen tijdens de nacht
  • Bij kramp je benen strekken
  • Een wandeling voor het slapen gaan helpt vaak ook

Misselijkheid is vaak een van de eerste tekenen van zwangerschap, vermoedelijk speelt het zwangerschapshormoon daarbij een rol. Veel vrouwen hebben vooral 's ochtends last van misselijkheid of braken. Ook kan het zijn dat je bepaalde luchtjes opeens niet meer verdraagt, zoals de geur van gebakken vlees of koffie. Na de eerste drie tot vier maanden is de misselijkheid meestal over.

Tips tegen misselijkheid:

  • Drink en eet meteen iets bij het wakker worden, nog vóór het opstaan! Vraag je partner om ontbijt op bed brengen, zoals een kopje thee en een beschuitje of zet alvast 's avonds wat klaar, zoals een cracker, rijstewafel of een krentenbol
  • Regelmatig eten helpt vaak om de misselijkheid tegen te gaan. Probeer ieder uur iets te eten, bijvoorbeeld een cracker of wat fruit
  • Drink voldoende, zeker als de misselijkheid gepaard gaat met braken, maar vermijd grote hoeveelheden tegelijk, zeker in de ochtend
  • Drink geen koolzuurhoudende dranken
  • Eet niet te vet of te gekruid
  • Kom niet plotseling overeind

Afvallen door misselijkheid

Door misselijkheid kun je wat afvallen. Meestal is dat geen reden tot ongerustheid.

Neem contact met ons op als je:

  • helemaal niets binnen kunt houden, dus ook geen vocht
  • als je minder of erg donker plast
  • als je veel gewicht verliest
  • als je er erg veel last van hebt en als je ongerust bent

Eet vezelrijke voeding zoals rauwkost, volkoren producten en fruit, eventueel aangevuld met zemelen.
Drink ongeveer twee liter per dag

Tijdens de zwangerschap kunnen door de zon of zonnebank bruine vlekken in het gezicht ontstaan, het z.g.n. zwangerschapsmasker.

  • Bescherm je huid tegen de zon om dit tegen te gaan.
  • Gebruik zonnebrandproducten, blijf in de schaduw of draag een hoed.

Na de zwangerschap verdwijnen de pigmentvlekken vanzelf.

Vooral in de eerste drie maanden van de zwangerschap kun je moe zijn. Veel vrouwen hebben dan ook meer behoefte aan slaap. Dit komt door de hormonale veranderingen. Zelden is bloedarmoede de oorzaak. Eventuele bloedarmoede wordt met de eerste bloedafname nagekeken.

Tijdens de zwangerschap werken de darmen wat trager. Daardoor komt de ontlasting minder vaak en kan ze ook wat harder zijn. Dit komt door de hormonale veranderingen in je lichaam.

Tips:

  • Eet vezelrijk voedsel zoals rauwkost, fruit en volkorenproducten
  • voeg eventueel zemelen toe aan de maaltijd
  • zorg dat je minimaal twee liter per dag drinkt
  • genoeg lichaamsbeweging is belangrijk voor de stoelgang

Sommige vrouwen krijgen tijdens de zwangerschap spataderen aan de benen. Soms komen ze ook in de schaamlippen voor. Dit komt door de verhoogde druk in de bloedvaten. Na de bevalling nemen spataderen snel in grootte af.

Tips:

  • Zorg dat je regelmatig beweegt
  • Probeer lang staan en lang zitten te voorkomen
  • Gebruik als je zit of ligt een krukje of kussen om je benen hoog te leggen
  • Verhoog het voeteneinde van je bed door b.v. een opgevouwen deken onder de matras te leggen
  • Als je veel last hebt kan het dragen van elastische (steun)kousen de klachten verminderen

Tijdens de zwangerschap moet je vaker plassen dan normaal. Naarmate de baarmoeder groeit komt er meer druk op de blaas. Ook verslapt het zwangerschapshormoon de blaasspier. Daardoor heb je sneller het gevoel dat je moet plassen. Dit zijn dan ook vaak kleine beetjes, licht van kleur omdat het weinig geconcentreerd is.

Vaginale afscheiding neemt vaak toe tijdens de zwangerschap. Dat is normaal.

Neem contact met ons op:

  • Als de afscheiding een abnormale geur / kleur heeft
  • Als je jeuk, pijn of een branderig gevoel hebt

Het kan zijn dat je een infectie hebt. Zo nodig krijg je daarvoor medicijnen.